De Nederlandse banken hebben een e-identity middel geïntroduceerd voor het online Identificeren en Inloggen: iDIN.
iDIN staat voor Identificeren en Inloggen. Consumenten kunnen zich op dezelfde manier identificeren en inloggen bij zowel bedrijven als publieke instellingen, mits ze iDIN aanbieden. iDIN is door Betaalvereniging Nederland en ABN Amro, ASN, ING, Rabobank, Regiobank, SNS Bank en Triodos Bank ontwikkeld. iDIN beschikt hiermee over bijna 14 miljoen potentiële gebruikers.
iDIN lijkt voor de consument in gebruik op een iDEAL transactie. Wanneer de klant zich online wil identificeren bij een iDIN ondersteunende organisatie, dan selecteert hij iDIN als identificatiemethode en vervolgens de bank waar hij een betaalrekening heeft. De consument logt daarna in met het inlogmiddel van de bank, bijvoorbeeld met een TAN code, identifier, Raboscanner of SNS Digipas. De gegevens die de organisatie van de consument wil ontvangen, worden na de ‘login’ getoond op het iDIN-scherm. De klant geeft akkoord voor het delen van deze informatie en rond hiermee het identificatieproces af. Als het account eenmaal met iDIN is aangemaakt bij een organisatie, kan de klant de volgende keren eenvoudig inloggen.
Enigma Consulting is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van iDIN en adviseert u graag over de mogelijkheden voor uw organisatie.