• enigma artikel

Fintechs versus Banken

2018-11-29T14:04:49+00:0020-09-2018|Payments|

De kracht van Fintechs

Vorige week werd pijnlijk duidelijk hoe het gevecht ervoor staat. Op 12 september was de beurswaarde van Adyen voor het eerst hoger dan die van ABN AMRO. Dat hadden we 10 jaar geleden toch nooit gedacht. Nu is Adyen wellicht een positieve uitzondering maar we zien meer voorbeelden van fintechs die het bijzonder goed doen. Denk aan Klarna (achteraf betalen), Revolut (internetbank), Transferwise (internationaal betalen). Allemaal fintechs die focus hebben op één product of service en dat uitermate goed uitvoeren qua service (gebruiksgemak, onboarding, response), qua pricing (goedkoop, transparant) en qua branding (social media exposure, gamification, level of coolness). En ook de Amerikanen zijn onder de indruk en zien Europa steeds meer als kraamkamer van nieuwe fintechinitiatieven en mogelijke investeringen. Voor de banken een onmogelijkheid om mee te concurreren alleen al als je denkt aan de uitgebreide besluitvormingsprocessen binnen een bank, de strikte compliance eisen waaraan moet worden voldaan en de logge doch robuuste legacy systemen waar men mee werkt.

De drivers van Fintechs

Er zijn 3 drivers die de fintechs in het zadel hebben geholpen:

  1. Technologie en globalisering: Technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat je met weinig middelen toegang kan krijgen tot de krachtigste software (open source), de grootste databases (scalable cloudplatforms) en een wereldwijde markt (internet). Het tempo waarin wereldwijd goede ideeën nu worden uitgeprobeerd, gerealiseerd en gelanceerd, is gigantisch. Uiteraard sneuvelt 99% van alle ideeën in het proces, maar een groot aantal stoot door en wordt een succes. Technologie is de enabler, globalisering de drager.
  2. Cultuur: Het gebruik van social media en het gemak van online shopping hebben ertoe geleid dat we alles kunnen regelen wanneer we willen, waar we willen en hoe we het willen. Het gemak waarmee we dit doen is vanzelfsprekend geworden, het is een nieuwe norm. En deze nieuwe norm sijpelt door in al onze interacties van consumenten met merchants en banken. Ook de bankwereld realiseert zich dit inmiddels, en speelt hierop in door bijvoorbeeld Instant Payments Europees uit te rollen.
  3. Wetgeving: De Europese wetgever zorgt ervoor dat er nieuwe toetreders op de markt komen, zo beoogt de PSD2 wetgeving het monopolie van banken op de bankrekening en betaalgegevens open te breken en commerciële partijen toe te staan services aan te bieden.

De banken staan niet stil

Aan de andere kant zien we dat de banken ook niet stil staan. Zij zien de fintech kansen, begeleiden fintechs, sponsoren hen en indien een fintech zich voldoende bewezen heeft participeren ze ook in fintechs waarbij de cultuur bewust in tact wordt gelaten. Dit laatste doordat banken hebben geleerd dat complete integratie ervoor zorgt dat de energieke interne cultuur van fintechs wegebt.

Maar is het niet ‘too late and too little’ voor de banken. Op een aantal vlakken wel, maar wat we zien is dat de meerderheid van de consumenten erg loyaal is aan hun eigen bank als het gaat om inzicht in financiën, het doen van betalingen (via iDeal) en/of het beheren van afgegeven incasso machtigingen. Zodra de PSD2 impact in alle hevigheid losbarst, zal blijken of de banken ook op dit gebied stand kunnen houden. Enigma ziet een enorme hoeveelheid vergunningsaanvragen binnenkomen van fintechs die de meest mooie services willen gaan bieden op de bankrekening van de consument. Wat we ook zien is dat de banken de PSD2 (vooralsnog) rigide interpreteren ter bescherming van hun klanten. Dat is natuurlijk begrijpelijk aangezien we als consument niet willen dat we ongemerkt ergens op een vinkje hebben geklikt en al onze bankdata op straat liggen. Maar dit is vervelend voor fintechs met goede bedoelingen die een naadloze gebruiksvriendelijke ervaring willen creëren met hun service.

We zien ook dat de banken zelf erg actief zijn met bedenken van mooie proactieve oplossingen op de bankrekening, zij zullen dus ook snel genoeg zelf tegen hun eigen regels aanlopen. De grote vraag is dan ook hoe dit gaat uitpakken…

Jaco Booster
Jaco Booster
Managing Partner

Naar:

Artikelen Overzicht

Praat mee!

Kennisabonnement


Onze consultants

Lees ook: