Project omschrijving

Een expertdesk payments organiseren

Opzet en implementatie van een Expertdesk om ABN AMRO Commercial Banking & Corporate topklanten te ondersteunen bij hun migratie naar SEPA betalingsverkeer

De migratie van alle corporate klanten van ABNAMRO naar de nieuwe SEPA betaalstandaarden was een grote en zware klus. Door een gedegen voorbereiding en het inzetten van de juiste expertise en aandacht voor de klant  zijn dit de succesfactoren voor de  zeer succesvol verlopen migratie. De klanten hebben passende incasso contracten en persoonlijke begeleiding ontvangen met als resultaat een soepele overgang naar de SEPA betaalstandaarden.

abnamro logo

De expertdesk heeft een cruciale rol gespeeld in het succes van de SEPA klantmigratie. De medewerkers vanuit Enigma waren gelijk inzetbaar vanwege de uitstekende kennis van de SEPA producten en hun vermogen om de systemen van de bank snel eigen te maken. Uitermate professioneel en gevoel voor de problematiek van de klanten.

Programmamanager SEPA, ABN AMRO

De eerste Enigma consultant is in maart 2012 gestart bij het SEPA klantmigratie project. De initiële focus lag op de vervanging van alle incasso contracten door passende SEPA incassocontracten. Omdat de structuur van een SEPA incassocontract compleet anders is, was dit een lastige exercitie. Al snel groeide het team met vier extra Enigma consultants. Naast de incasso contractmigratie werd ook dienstverlening en planning opgezet om alle klanten van Commercial Banking zo goed mogelijk te ondersteunen met alle SEPA vragen. Met roadshows en lokale presentaties is relevante informatie voor specifieke klantgroepen opgezet. Daarnaast is voor topklanten is een testteam opgezet waarmee persoonlijke begeleiding vanuit ABNAMRO is geleverd.

Wat maakte deze expertdesk en migratie verder tot een succes? Allereerst de integrale bundeling van diverse domeinen binnen de bank waarbij de Expertdesk een regierol  voor de corporate klanten vervulde. Diverse professionals van o.a. de domeinen ICT, channels, operations en business (Cashmanagement) werkten nauw samen om per klant passende oplossingen en kennis te bieden. Een tweede reden van het succes was het vertrouwen en de ruimte die de experts van het programma kregen waardoor de Enigma consultants zo zelfstandig mogelijk met de domeinen en de klanten aan de slag konden gaan. Dat maakt de besturing niet eenvoudig maar zorgt wel voor het gewenste resultaat. De klanten van de ABN AMRO hebben laten blijken dat ze zeer tevreden waren over de excellente dienstverlening bij deze voor hen complexe migratie.

Christien van Meurs
Christien van Meurs
Executive Consultant