Wat is uw ambitie in betalingsverkeer?
Het betalingsverkeer blijft veranderen, wettelijk, maar ook met nieuwe innovatieve mogelijkheden. Wat interessant is verschilt per bedrijf. Trends als digitalisering, centralisatie en de klant ‘centraal’ stellen dienen meegenomen te worden in uw visie op het betalingsverkeer. De behoeften van uw klanten veranderen en vereisen aanpassingen aan uw betaalinstrumenten, betaalprocessen en betaalarchitectuur. Het is noodzakelijk om een visie te ontwikkelen en van hieruit de route naar de gewenste eindsituatie te gaan opstellen. Meerdere ontwikkelingen dienen te worden meegenomen in deze visie en roadmap daar naar toe.
Elke maand wordt er wereldwijd een nieuw betaalinstrument geïntroduceerd en bestaande instrumenten verdwijnen of worden vervangen door nieuwe instrumenten.
Wet- en regelgeving maakt dat ook de tarifering van betaalinstrumenten aangepast wordt en aantrekkelijker worden voor merchants. De digitaliseringstrend zorgt ervoor dat er ook meer betaalinstrumenten en diensten komen die volledig digitaal gebruikt kunnen worden op mobiele telefoons en tablets. Dit zorgt voor verdere procesefficiëntie en meer ‘paperless’-processen.
Hoe belangrijk is keuzevrijheid van betaalinstrument en betaalmoment voor uw klanten? Welk instrument past het beste bij uw eigen werkkapitaal behoefte en risico-appetite en hoe organiseert u dat betaalinstrumenten ook aangeboden kunnen worden. De praktijk leert dat de huidige betaalinstrument ‘mix’ niet altijd aansluit bij de gewenste mix en dat heroverweging wenselijk is.